Halländska


Snackade med två mysiga norrlänningar igår och fick lära mig några nya ord och annat trevligt som de har i sin dialekt. Och då kom vi även in på hur vi pratar här och ja, precis som jag, Kajs, Mari och Jennifer sa idag: Halländskan finns inte. Man kan inte beskriva det med typiska drag osv för faktiskt pratar alla i Halland helt olika.

Men några typiska ord vi använder i det djupa inlandet av Halland är: Flane, rälig, krösemos, keligt, harkelflösa och leat.


Vi formar gärna meningen med förvrängda ord också: "Ja cykla vält", "Du va tamigfan den träligaste, räligaste flane till pajkuschling ja nånsin sett", "För de é dyngkörning pa okern" och "Fan va rälig pajk."
Jag kan nog försöka trolla fram en video då jag pratar rejäl jävla inlandshalländska någon gång. Och lite halmstaddialekt på't.

Vilken dialekt tjötar du och har ni några speciella ord som ni använder er av?

Kommentarer
Postat av: När livet får en andra chans - Beatrice Reimertz

Programmet heter ju Ullared så då säger man ju så haha... Jag bor utanför Göteborg!



Kram!

2011-03-31 @ 20:13:44
URL: http://bissy.blogg.se/
Postat av: yasmine

Jag pratar för det mesta på min egna dialekt jag. blandning av lite skånska, västeråska, degerforska beroende på vart jag är.

Skojja bara. Eller ja, degerforska snackar jag alltid med mina kusiner som bor i degerfors. Mehe

Annars pratar jag nog som vanligt, HIHI

2011-03-31 @ 21:44:46
URL: http://yasmine.se
Postat av: Phelicia.

Jag snackar Chimbo, i alla fall enligt en vän till mig. Chimbo är tydligen en blandning mellan nästan alla dialekter. Detta blev jag tillsagd när folk tittade skumt på mig och ansåg att jag sa fel när jag uttalade "beige" och "chef" med e-ljud istället för ä-ljud...

2011-04-03 @ 21:40:43
URL: http://pheliciahellstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här nu:

Namn:
Ska jag minnas dig?

E-postadress:)

URL/Bloggadress alltså det jag måste kolla för att veta att du är seriös:

Kommentaren skriver du här:

Trackback
RSS 2.0