Dag 21 – Ett annat ögonblick

Detta ska vi aldrig glömma.

Förr, när jag var liten och vi bara hade en dator hemma så gick jag och mina bröder alltid ner för att spela ”Mulle Meck bygger bilar” på pappas jobbdator. Den stod i den kvava källaren med det lilla fönstret och den uppstoppade räven. När jag och mellanbrodern hade trängt oss ner bredvid varandra på den stora skinnkontorsstolen och våran storebror startat datorn minns jag hur vi tre stod och satt lika otåligt medan windows ikonen laddade långsammare för varje gång man tittade på den.
I källarn, som för övrig var väldigt kylig, stod pappas kassaskåp och en hurts med ett lås i för att skydda pappas viktiga papper. Det enda villkoret för att vi skulle få sitta där nere var att vi inte rörde något annat än datorn, datormusen och tangentbordet. Men jag var ung och otålig och ville inte spela mer än några minuter. Då hävde jag mig upp ur skinnstolen och gick barfota på trasmattan som låg på golvet mot hurtsen. Tänk om man bara, lite oskyldigt och totalt ogenomtänkt skulle som liten sjuårig flicka, skulle ta tag i nyckeln som så varsamt var i tryckt i låset på hurtsen och lägga nyckeln på bordet istället? Det kan ju inte vara så farligt. Så det var precis som jag gjorde den där hundrade gånger vi gick ner till källaren. Jag minns hur adrenalinet flödade när jag lade nyckeln på bordet istället. Det hände inget på ett tag och jag trodde att pappa bara hade tagit tag i nyckeln och satt i den igen som om inget hade hänt. Så var det tyvärr inte.

Jag och min bror var ute i ladugården och lekte, så som vi alltid gjorde på den tiden, med tramptraktorn och trehjulingen. Han försökte lugna mig eftersom vi precis innan vi sprang ut hade hört hur pappa vansinnigt rusat uppför trappan. Min bror försökte trösta mig och säga att det inte var mitt fel, men han visste ju inte vad jag hade gjort. När ladugårdsdörren slogs upp blev jag praktiskt taget livrädd. Jag hade inte så bra relation med min pappa men ändå visste jag att han var ursinnig. Han tog ett stadigt tag om min arm och jag gjorde inget försök att fly, han var snabbare och att fly skulle nog inte förbättra min situation.

Röda väggar, trasmattor på golvet, den uppstoppade räven med de halva örat och för omväxlingsskull mamma på en av skrivbordsstolarna. Det var så det såg ut den dagen då pappa drog ner mig i källaren, satte mig i mammas knä och hämtade yxan. Jag var livrädd, jag grät. Jag visste inte vad pappa skulle göra och vad han skulle ha yxan till. Innan han skrek åt mig att aldrig göra om det högg han rakt ner i hurtsen, ner mot låset. Flera gånger. Du vet när man upplever något i slowmotion och önskar att det ska ta slut fort? Just den gången var första gången jag kände så. 

Nu under senare år har jag funderat på hur pappa kände då, för hur jag kände är inget att fundera på, det var så tydligt. Klart han var arg, nyckeln till hans viktigaste papper och räkningar var försvunnen. Han hade letat överallt, över hela bordet, i papperskorgarna och tillochmed i alla lådor. Den fanns inte. Skulle jag varit i hans situation skulle jag nog reagerat precis likadant. Men hur arg han än var så fick han inte slå mig, jag (som för övrig får blåmärken väldigt lätt) hade inte ens ett märke efter där han hade hållit mig. Så hur arg han än hade varit så var han ödmjuk och mänsklig nog att ta ut ilskan på ett dött ting i stället för på den som egentligen var ansvarig. Så nu funderar jag över hur en person som till vardags skjuter djur och helt kallhjärtat kan skära av halsen på ett rådjur kunde hålla löst i den som var ansvarig till att personens företag för tillfället stod på ostadig grund. Min pappa har en enorm självbehärskning, om jag inte visste det så då vet jag det nu.

Vi fick aldrig spela ”Mulle Meck” där nere igen.


~Detta är inte bara en text till bloggen, det är även en novell som jag skrev på svenskalektionen.~

Kommentarer
Postat av: Lovisa

Frida, du skriver verkligen jättebra. dina ord berör :)

2011-01-18 @ 10:26:22
URL: http://lovisasvensson.blogg.se/
Postat av: Linnea

Hej! :D Är du fototintresserad? :D

Jag har en fototävling på bloggen med temat vinter (fritolkat) och du kan vinna en IR kontroll till din kamera (fjärrutlösare).



KRAM!

2011-01-18 @ 15:16:49
URL: http://mylifeaslinnea.blogg.se/

Kommentera inlägget här nu:

Namn:
Ska jag minnas dig?

E-postadress:)

URL/Bloggadress alltså det jag måste kolla för att veta att du är seriös:

Kommentaren skriver du här:

Trackback
RSS 2.0