Drömmar / King

Vaknade nyss.
Jag drömde helt konstigt inatt.
Först drömde jag om klassen och allt där.
Sen började jag drömma om julbord och en gammal gympalärare jag har haft.
Nu sist drömde jag om KING.

Det är ett bollspel som jag var riktigt bra på i min förra skola om jag får vara ärlig.
Nu var det två och ett halvt år sedan jag spelade det, lite drygt.
Och jag saknar det verkligen.
Slåutpåserve (slutpåserve), Q10, T10.... och alla dom reglerna.
Fast nu minns jag inte vad den reglen hette som betydde att man inte var tvygen att stå inne i en liten ruta när man skulle serva, jag minns att jag alltid tog den reglen.
Spelplanen såg ut ungefär såhär:

Man stog alltså i ett led där det står "Kö".
När man kom in fick man stå på platsen "Bonde" tills någon slogs ut då flyttades man till "Knäckt" osv.

Hur spelar man?
Allt börjar med att den som står i "King"-rutan får välja regler (berättar mer om det strax) och sen servar "kingen".
Det betyder att "kingen" "passar" bollen så att den studsar på någon av "bondens", "knäcktens" eller "damens" -ruta.
Efter bollen har studsat en gång på någon av de andras rutor ska den personen som står där fånga bollen oavsett om den skjuts iväg en bra bit utanför spelplan.
Sen passar den personen vidare bollen på någon annans spelutrymme.

Om man skjuter bollen på sin egen spelplan åker man ut och om man skjuter bollen utanför hela spelplanen.

Om bollen nuddar någon av linjerna som omger eller avgränsar spelplanerna så blir det "linje".
"Kingen" får bollen och studsar då bollen i rutan i mitten medan "kingen" frågar de andra motspelarna vad dom vill ha för något...
Det kan exempelvis vara en hög, sne boll eller en låg, rak boll.

Jag tillexempel tog alltid hög, rak boll vilket resulterade i att "kingen" tog i allt vad den kunde och "drog" ner bollen i marken så den studsade högt, flera meter upp i luften men skulle landa på samma plats som den for upp.
Det jag skulle göra då var att ställa mig ganska rakt under bollen och ta den med en hand.
Får jag säga det själv var jag grym på det.

Nu till "reglerna":
"Kingen" bestämmer regler varje gång någon ny spelare kommer in på plan.
Slåutpåserve, eller slutpåserve som det också kallas, är en ganska elak regel som betyder att "kingen" får bokstavligen slå ut en spelare på sin serve, utan den reglen så skulle "kingen" åkt ut om den personen skulle slagit ut någon på en serve.
Jag minns inte om reglen hette Q10 eller något sånt men det var något med Q i alla fall.
Den jag tänker på gick ut på att man fick nudda bollen två gånger, alltså en gång per hand man har.
T10 minns jag däremot det betyder Touch teen times ungefär vilket i sin tur betyder att man får nudda bollen 10 gånger.
Om man står och kastar bollen mellan sina händer så att man nuddar bollen mer än 10 gånger åker man ut.
Det fanns också T5, T3, T100, T54 osv.
Det fanns oändligt många regler och jag lärde mig aldrig alla.

Men i tvåan, trean och fyran spelade jag det väldigt mycket fast i femma dog det ut, då spelade jag fotboll på rasterna i skolan...

Har du spelat samma sak?
Eller har du spelat något liknande?



Kommentarer
Postat av: M A T H I L D A ♥

fin blogg :) allt bra ?

2009-10-30 @ 11:50:49
URL: http://mathiildaslife.blogg.se/
Postat av: En tjej med blogg

hej att hur gör du en sån snygg bild där vanligt viss själva namnet står ?... Du vet den bilden som är på dej och sånt..

2009-10-30 @ 12:29:55
Postat av: Julia gustafsson

hejsan friddaa :D:D

2009-10-30 @ 14:47:04
URL: http://juuliagustafsson.blogg.se/
Postat av: Anonym

fin blogg :)

2009-10-30 @ 15:02:23
URL: http://sistersbergman.blogg.se/
Postat av: emma

hoppas du har en bra fredag? / fröken bitterfitta

2009-10-30 @ 16:44:55
URL: http://frokenbitterfitta.blogg.se/
Postat av: Julia gustafsson

svar; haha nejnej ;) Canon! :D:D

2009-10-30 @ 17:25:14
URL: http://juuliagustafsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här nu:

Namn:
Ska jag minnas dig?

E-postadress:)

URL/Bloggadress alltså det jag måste kolla för att veta att du är seriös:

Kommentaren skriver du här:

Trackback
RSS 2.0