Angående försvarets vara eller icke vara.

"Ingen ifrågasätter att vi låser våra ytterdörrar. Ingen skulle säga att vi därigenom bidrar till rädslan och osäkerheten. Vi låser våra dörrar eftersom vi vet att det finns människor som vill ta det som är vårt. Hur gärna vi än skulle vilja att alla var snälla mot varandra." 

[...]

"Jag känner likadant. Jag går på Södergatorna med min hund och vart jag än ser sjuder det av verksamheter som syftar till att vi ska få äta och dricka, spela och sjunga, ta hand om kroppen och själen, sinnrika yogaformer, rättvisemärkta kaffesorter, och när jag slår upp tidningen ägnas all uppmärksamhet åt folk som uttrycker sig på olika sätt, klubbar igenom beslut, gör säckvis med pengar på olika innovationer.

Försvaret, som ska göra allt detta möjligt, att låta oss göra det på det sätt som vi själva vill och röstat fram i demokratiska val, är och förblir en skuggverksamhet, något som sker i det fördolda, något som vi kan undslippa oss allt ansvar för."


- Bengt Ohlsson 


http://www.dn.se/kultur-noje/tva-skott-i-brostet-tva-skott-i-huvudet/

Kommentarer

Kommentera inlägget här nu:

Namn:
Ska jag minnas dig?

E-postadress:)

URL/Bloggadress alltså det jag måste kolla för att veta att du är seriös:

Kommentaren skriver du här:

Trackback
RSS 2.0