Jag kommer sen...

 
Boken på bilden köpte jag på gekås för jag vet inte hur längesen. Sen dess har den mest stått i min bokhylla och väntat på att jag ska börja läsa. Av någon anledning har jag försökt undvika just den boken. Kanske var jag rädd för att den skulle vara jättesorglig och för något år sen var jag kanske inte säker på att jag skulle klara av det. Men nu har jag gjort det. Som svenskabok. Och jag ångrar det icke!
 
Boken handlar inledningsvis om Johanna som var en helt vanlig tjej med helt vanliga intressen. Hon hade en styvfar, Orhan, en mamma, Anne-Britt och en bror, Thomas som älskade henne. Hon hade precis fått bukt på sina bråk med mamma och klassen när hon och hennes bästa vän skulle på ett disco i Göteborg. Där tog dock Johannas liv slut, i den giftiga röken från elden som brutit ut i lokalen. 62 ungdomar dog i lokalen eller till följd av skadorna  tillsammans med Johanna. Göteborg var en stad i sorg. I boken följer man mamma Anne-Britts väg tillbaka efter hennes dotters våldsamma bortgång. Boken fylls av brutalt djup sorg men även en livsglädje, hopp och framtidstro som inte liknar någon annan bok jag läst. Och Evas fantastiska sätt att kombinera ren tekniskt fakta med intervjuer kan ju inte tolkas som annat än magiskt.
 

Läs den.

Kommentarer

Kommentera inlägget här nu:

Namn:
Ska jag minnas dig?

E-postadress:)

URL/Bloggadress alltså det jag måste kolla för att veta att du är seriös:

Kommentaren skriver du här:

Trackback
RSS 2.0